خط الراس گردنه دیزین به قله سی چال تا قله توچال
قصد داشتم که مسیر گردنه دیزین –قله سی چال تا قله توچال را انفرادی طی کنم.در این مسیر 8 قله اصلی صعود خواهند شد.از اینرو کیسه خواب و آذوقه 1/5 روز را برداشتم تا اگر نتوانستم یک روزه برنامه را تمام کنم .در مسیریک شب را بیواک کنم.
قله هایی که قصد صعود داشتم:
1- سی چال(3730 متر) 2- الابند(3630 متر) 3-قلعه دختر(3200 متر) 4- آهار بشم(3100 متر) 5-چاور چالون(3100 متر) 6-قزقون چال (3700 متر) 7- هومند(3910 متر)8- توچال(3960 متر)
جمعه24-03-92من(مهران حیدرخانی) به اتفاق دوست خوبم علی حاجیلوساعت 5:30 از تهران به سمت فشم وبعد گردنه دیزین رهسپار شدیم.علی لطف کرد و مرا تا گردنه با ماشینش رساند.ساعت 7 به گردینه دیزین رسیدیم.و با هم به سمت قله سی چال به راه افتادیم.ساعت 8:25 به قله سی چال رسیدیم.با خوردن صبحانه از او خداحافظی کردم و به سمت قله الا بند راهی شدم.این خط الراس شمالی-جنوبی است.چون قله سی چال در شمالی ترین نقطه این خط الراس قرار دارد.بنابراین مسیر من رو به جنوب میباشد.ساعت 9:30 به قله الابند رسیدم از آنجا به سمت قله قلعه دختر راهی شدم.در راه چندین گله گوسفند را دیدم.و سگهای وحشی آنها لطف کردند و مرا به سمت پایین خط الراس فراری دادند.و چوپانان آنها اصلا برای مهار آنها کاری انجام نمی دادند.شاید حمله سگهای آنها – هفت یا هشت سگ- به من یک جور سرگرمی برای آنها باشد!! خلاصه با کلی مکافات از شرآنها خلاص شدم و به مسیرم ادامه دادم.زیر قله دوسه گروه کوچک را که از آهار برای صعود قله قلعه دختر آمده بودند را دیدم. ساعت 12:40 به قله قلعه دختر رسیدم.گفته میشودبنای موجود آن به دوره ساسانیان باز میگردد.و متاسفانه افرادی که به دنبال گنج هستند آنجا را بی رحمانه کاوش کرده اند و به این بنا کلی خسارت وارد کرده اند! بعد از استراحت در خرابه قلعه و خوردن ناهارساعت 13:30 ادامه مسیر دادم بعد از قلعه دختر با یک فرود 200 متری به پایین به گردنه ای میرسیم که از آنجا به شهرستانک می توان رفت.در این دامنه چای کوهی بسیاروجود دارد.مسیر را ادامه دادم تا ساعت 15:15 به قله آهار بشم رسیدم.ساعت 16:20 به چاور چالون و با استراحتی 10 دقیقه ای دوباره به راه افتادم آفتاب شدید بود و این امر صعود و فرود را سخت میکرد.ساعت 19:10 به قزقون چال رسیدم.بسیار خسته بودم اما بدون توقف به سمت قله توچال ادامه مسیر دادم وساعت 20:40 به قله و جانپناه فلزی رسیدم.هیچ کس در آنجا نبود.اما جانپناه خیلی تمیز بود معلوم بود که کوهنورد با معرفتی حتما امروز انجا را جارو و تمیز کرده است.دردل به او آفرین گفتم.وبساط شام را آماده کردم.با خوردن سوپ قوای جدیدی گرفتم.وسریع به سمت پایین حرکت کردم تا سنگ سیاه و شیرپلا هیچ کس را ندیدم.بدون توقف به پایین رفته و ساعت 24 به پایین رسیدم.با گرفتن ماشینی دربست به خانه رهسپار شدم.
نکات برنامه:
1- 1- بهتر است این برنامه در اوایل خرداد اجرا شود تا هوا خنکترباشد.
2- 2- یک روزه اجرا کردن برنامه بسیار سخت است و سرعت و خستگی با عث می شود که از زیبایی های مسیر کمتر لذت برده شود.بهتر است 1/5 روزه اجرا شود.
3-برف تا نزدیکیهای توچال وجود نداشت بنابراین با کمبود آب مواجه شدم.
4- 4- با چندین گروه سگ چوپان روبرو شدم.باید از آنها نترسید.
5- در این خط الراس فراز و فرودهای خیلی زیادی وجود دارد گاهی اوقات تا 200 متر فرود وصعود بین قله ها باید صورت گیرد.

مسیر آبی رنگ طی شد

قله سی چال

قله الا بند

قله قلعه دختر

خرابه های قلعه دختر

چای کوهی
برچسبها: صعود انفرادی, گزارش برنامه
